onsdag 15. september 2010

Prinsesse på prøve

Prinsesse Märtha Louise er i hardt vær om dagen. I Dagbladet kan vi i dag lese om hvordan hun desperat prøvde å vri seg unna sine egne uttalelser om at hun lett kan kontakte avdøde mennesker. Selvfølgelig var det media som hadde "vridd" på hennes uttalelser. Dette finner jeg underlig, særlig fordi alt media har gjort er å gjengi hva prinsessen har sagt ordrett. Det å angre på uttalelser er helt ok, men å skylde på andre for sin egen dumskap; det er faktisk utrolig frekt og arrogant.

I mitt forrige innlegg oppfordret jeg prinsessen til å frasi seg sin tittel og heller omtale seg som Märtha Louise Behn, alternativt som Märtha Louise Haraldsdatter. Dette må være rett og rimelig da hun tjener enorme summer på sin prinsessetittel og bruker denne skamløst i sin markedsføring av seg selv og kvakksalverskolen Astarte Education. Media stilte prinsessen det samme spørsmålet og fikk dette til svar:

- Det er det kongen som avgjør, og det forholder jeg meg til, sier hun. 

Her driver altså prinsesse Märtha Louise med direkte løgn. Enhver person kan frasi seg offisielle titler hvis man mener man ikke lengre er skikket til å inneha dem. Kongen kan abdisere, prinsessen kan frasi seg tittelen som prinsesse, osv. Er det én ting som er soleklart så er det at Kong Harald overhodet ikke er alene om å bestemme hvorvidt prinsesse Märtha Louise må slutte å kalle seg prinsesse.

Til slutt skulle jeg ønske noen i media stilte det betimelige spørsmål: Mottar prinsesse Märtha Louise gasje for å være prinsesse? For hvis hun gjør det, da er situasjonen svært alvorlig i stedet for bare latterlig.

Eventyrprinsessen Märtha Louise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar