mandag 25. juli 2011

Terror i Norge

Denne helgen har vært jævlig og jeg har ikke akkurat fått noe særlig hvile. Det tror jeg ikke mange andre har fått heller, særlig de som er pårørende etter morderens handlinger på fredag.

Jeg vurderte lenge om jeg i det hele tatt skulle skrive noe, men føler vel at jeg ønsker å få meddelt et par ting som gjør meg nervøs og lei i kjølvannet av denne tragedien.

På fredag myrdet som kjent en gal mann 93 mennesker i Oslo og på Utøya i Buskerud. Jeg befant meg i bilen når det smalt, så jeg hørte ikke selve bomben gå av. Men når jeg kom hjem var min mobil full av beskjeder og jeg fant raskt ut hva som hadde hendt. Som mange andre mistenkte jeg i begynnelsen islamister av den enkle grunn at de siste 10 årene er det islamistiske terrorister som har stått for bilbomber. Men etter at vi fikk svært skremmende Twitter meldinger fra Utøya om en desperado som skjøt vilt rundt seg begynte jeg sterkt å tvile på en ikke- vestlig terrorist. Dette begynte å ligne på noe ingen hadde sett før, noe nytt og svært skremmende. Etter at beskjeden om at gjerningsmannen var 1,90 høy med blondt hår og blå øyne kunne vi konkludere; Norge hadde fått sin Timothy McVeigh. En høyreekstrem nasjonalist som har gått tom for argumenter. I likhet med McVeigh angrep morderen et offentlig bygg. Der McVeigh angrep et forvaltningskontor i Oklahoma City angrep morderen regjeringskvartalet. Men "vår" terrorist gikk et skritt videre og massakrerte svært unge arbeiderparti- politikere da han ville starte borgerkrig.

Nok om det, alle vet hva som skjedde så det skal ikke jeg bruke for mye tid på. Det som skremmer meg er hvordan media uten tanke på konsekvenser har begynt å lete etter syndebukker. Her er listen over "the usual suspects" så langt:

- Voldeldige dataspill. Som mange andre enslige likte morderen å spille dataspill. Han likte også kroppsbygning, tagging, bilkjøring, kristendom, pistolskyting, politikk og frimureri Hvorfor blir dataspill alltid hevet frem som "utløsende" årsak? Fordi dataspill ikke er mainstream og derfor "by default" mistenkelig. Skammelig. Man snakker fremdeles om hvordan World of Warcraft liksom skal være en utløsende årsak til at fyren valgte å kjøpe inn 6 tonn med gjødsel, en hel mengde med ammunisjon, to håndvåpen og masse kjemikalier; for deretter å sprenge regjeringskvartalet i filler og henrette 93 mennesker. Selv nevnte ikke engang morderen WoW som påvirkning. Det eneste dataspillet han viste til var Modern Warfare 2, og det kun fordi han syntes det var en god simulator. Han begynte altså å spille spillet etter at han hadde bestemt seg for å myrde folk.

- Anti- islamske nettsteder og debattforum. Dette er mer forståelig, ettersom morderen selv er klar på at krigen mot islam i Vesten er grunnen til sine handlinger, men dette er bare på overflaten. Hvis man tar seg bryet med å lese det fyren selv skriver er det klart at det ikke er islamkritikk som har fått ham til å drepe folk. Hans inspirasjon til drap er Vestens krig mot Serbia på slutten av 1990- tallet. I hans øyne var de serbiske kristnes krig mot områdets muslimer en hellig krig som Vesten svek når de stoppet de grusomme handlingene serberne stod bak. Hans religiøse engasjement var svært stort og han har gjentatte ganger hevdet at han ser seg selv som en tempelridder. En "frelser" av det kristne Europa. Som man forstår har altså selv krass islamkritikk ikke nødvendigvis så meget med det faktum at morderen gjorde det han gjorde, religion virker langt mer utslagsgivende. Forøvrig er det jo også slik at det er millioner av islamkritiske i Europa og før denne galningens handlinger hadde ikke én av dem tydd til vold. Man kan ikke akkurat dra en positiv korrelasjon utifra dette.

- FrP. Dette er det som sårer mest. Morderen selv sier at noe av grunnen til at han gjorde det han gjorde var for å sabotere FrP. Hans handlinger ville, ifølge ham, føre til at FrPs medlemmer ville miste troen på demokratiet og følge morderens fotsport med vold og terror. Det at troen på en strengere innvandringspolitikk kombinert med lavere skatter og avgifter liksom skal være utslagsgivende for galskap, vold og terror er totalt useriøst. Det er også helt forjævlig å si slikt når terroren på fredag overhodet ikke bare rammet arbeiderparti- folk. Alle Oslo- borgere ble rammet, uansett partitilknytning.

Det media skulle fokusert på var omtanke til ofrene, samt å gi svar på det vi alle lurer på: Hvem var morderen egentlig? Litt mer dybde enn det oveflatiske og tabloide vi har blitt fortalt hittil. Det å spille "the blame game" så kort etter en slik tragedie gjør intet annet enn å skape splid i et land som trenger samhold.

1 kommentar:

  1. Jeg føler også at det blir for dumt å skylde på diverse ting. Det er ingenting som kan forklare hvorfor en person går og henretter en haug med ungdommer, da er man bare gal og syk, uansett hva han tror på og er interessert i. Det har egentlig ikke noe å si.

    SvarSlett