fredag 19. november 2010

Crapea

Dette blir et lite innlegg om Ikea. En liten klagesang fra en sliten mann som snart skal flytte, om dere vil.

For om lag et år siden var jeg dritings etter en lang (lang) natt på byen og når jeg kom hjem klarte jeg å falle på badet. Jeg var som sagt dritings, og når man er så full som jeg var så blir man svimmel og ens koordineringsevner levner meget at begjære. Så jeg falt, og det eneste jeg fikk tak i for å holde meg fast i var mitt dusjforheng. Dusjforhenget hang i en svært spinkel dusj-stang, og sistnevnte ble naturlig nok revet ned. Siden da har jeg ikke hatt dusjforheng, men i morgen kommer min huseier med en potensiell ny leieboer (jeg flytter ut om 8 dager) og for å unngå trekk i depositum måtte jeg derfor gå til innkjøp av nytt dusjforheng m/ dusj-stang.

Hvilket bringer historien til Ikea. Ikea er de eneste som har dette, så jeg måtte traske bort dit etter jobb i dag. Ikea har (stort sett) gode kvalitetsvarer, de er latterlig billig og det er aldri spesielt langt til nærmeste Ikea (sammenlignet med, for eksempel, nærmeste Bolia/Bohus/Skeidar/etc). For å veie opp disse tilsynelatende ekstremt markedsvinnende kvaliteter har Ikea funnet ut at de skal sørge for at hvert besøk på Ikea etser opp en betydelig del av din mentale helse. Jeg starter altså marerittet ved å vandre inn hovedinngangen og opp til møbelavdelingen (hvor det store fine "finn frem" skiltet sa at "baderomsavdelingen" befant seg). Der må jeg vandre igjennom alle møbelavdelingene Ikea har å vise til, inkludert barnerommet, før jeg kommer frem til et bitte lite område som de kaller "baderom". Der er det en hyggelig ung mann som forteller meg at dusjforheng og dusj-stang er i 1. etasje i "tekstilavdelingen". Det var moro. Etter en ny polferd for å finne frem til trappen ned til 1. etasje (jeg måtte gå igjennom en enorm restaurant for å komme frem til den) måtte jeg nå igjennom hele Ikeas "tilbehør" seksjon. Den er enorm, og har alt fra grytekluter til potteplanter. Etter meget med leting finner jeg endelig frem til dusjforhenget m/dusj-stang.

Jeg skynder meg videre for å finne frem til "kassen", noe som også er svært vanskelig siden jeg må igjennom hele varelageret først. Mens jeg vandrer leser jeg på pakningen. Der står det: "skruer medfølger ikke pakningen, hør med din lokale spesialist for å finne ut hvilke skruer som er de korrekte". Jeg spør nærmeste ansatte, og han svarer høflig at han ikke aner noe som helst om skruer. Men de har en seksjon ved siden av kassen hvor man kan kjøpe et skruesett for 78kr.

Jeg klarer å finne dette, betaler og kommer meg hjem. Jeg henger opp faenskapet og ingen av skruene passer (selvfølgelig), men jeg fant to som passer nesten.

Forhåpentligvis legger ikke huseier for godt merke til det skjeve dusjforhenget, for jeg setter ikke min fot på Ikeas gulv igjen med mindre jeg får (godt) betalt for det.

Crapea

1 kommentar:

  1. haha, jeg elsker ikea <3 men kan se for meg at det lett kan være frustrerende også :P

    SvarSlett