søndag 1. juli 2012

Barcelona

Årets sommerferie tok meg til Barcelona, hovedstaden i Catalonia og Spanias nest største by. Jeg var der i 8 netter og det var deilig å oppleve hvordan sommer skal føles ut i hvert fall én uke av årets 52. Barcelona er en veldig vakker by og hadde det ikke vært for at jeg brukte såpass lang tid som jeg gjorde på Barcelonas ekstremt lange og fine sandstrand hadde jeg nok hatt flere bilder å vise til fra all den flotte arkitekturen som finnes der. Hotellet mitt var lokalisert i en sidegate til Barcelonas paradegate, La Ramblas, midt i en del av byen kalt El Raval. Tidligere har El Raval hatt et dårlig rykte som et sted med mye kriminalitet og fattigdom, men i dag er området revitalisert og har mye av det flotteste Barcelona har å by på (MACBA- museet for samtidskunst, drøss med restauranter, barer og butikker). Hvis jeg skal ha noe å utsette på med Barcelona, så er det prisnivået. Det var mye dyrere enn jeg trodde der; både det å bo, spise og drikke har et prisnivå ikke så langt unna Norge. Noen eksempler: En whisky på nattklubb (merk; ikke bar) koster 80-90kr, en øl på uterestaurant koster 30kr, en hovedrett på en gjennomsnittlig restaurant koster mellom 120 og 200kr. Alkohol i butikken koster heldigvis langt mindre (en helflaske champagne kostet ca 50kr, øl koster 6kr flasken), så jeg kjøpte gjerne med meg drikkevarer til å ha på stranden. Jeg var i Barcelona fra onsdag til torsdag, og på lørdagen tok jeg meg en dagstur til den nydelige lille landsbyen Sitges rett syd for Barcelona. Dette anbefaler jeg på det sterkeste ettersom det er svært billig å komme seg dit (direktetog som tar ca 20 minutter koster 25 kr) og Sitges er en veldig vakker middelhavsby med krystallklart vann.

Her er noen bilder fra turen min:

Sitges:
Sitges

Sagrada família, den mest kjente bygningen av arkitekten Gaudí:
Sagrada Família

MACBA:
MACBA

Jeg var på vandretur i Raval en dag og så to gutter som vandret gatelangs på den andre siden av veien. Rent på impuls tok jeg frem kameraet og akkurat i det jeg knipset hoppet den ene gutten opp mot en blomstergren. Jeg synes bildet ble vakkert.
Jumping boy

Casa Míla, Gaudís andre berømte bygning. I dag huser bygningen et museum og flere leiligheter.
Casa Míla (Gaudi)

Jeg benyttet anledningen en dag til å ta en busstur rundt hele Barcelona etter mørkets frembrudd (sånn turistbussak) og vi passerte et veldig øde område som jeg syntes hadde en fin stemning ved seg. Særlig denne tomme, belyste parkplassen under en av motorveiene var vakker på en litt særegen måte:
Barcelona- Under the bridge

Barcelona er en veldig gammel by, og for arkitekturgeeks som meg er det små skatter å finne overalt:
Barcelona- Street detail

Midt i byen er det sjelden at det er folketomt, men etter min nattlige bussutflukt befant jeg meg plutselig i et område som var ganske forlatt (du kan se en skyggeaktig skikkelse helt i enden av gaten). Slikt må dokumenteres:
Barcelona street by night

Det er en fontene rett utenfor det største museet i byen og hver natt blir denne opplyst akkompagnert av klassisk musikk:
Barcelona by night

En av de mest kontroversielle bygningene i Barcelona er energiverkets hovedkvarter. Denne ser ut som en diger fallusfigur, dog opplyst av et vakkert lysshow hver natt:
Barcelona at night

Jeg liker å vandre gatelangs i europeiske byer, særlig innimellom små smug med dusinvis av små verandaer oppover på hver side:
Barcelona apartments

Barcelona alley

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar