fredag 18. mars 2011

Japan til hundene, evig vinter og generell misnøye

Jeg er høyst klar over at mediedekningen av katastrofen i Japan er overdrevet og krisemaksimert ut av alle proposjoner. Men det er likevel et faktum at flere kjernekraftverk nå holder på å bli Asias Tjernobyl, det er et faktum at Japans nordlige kystlinje er fullstendig desimert, det er et faktum at titusener er døde og det er et faktum at forsikringsselskapene må belage seg på utbetalinger i hundremilliardersklassen. Japen er verdens tredje største økonomi og er nå på vei utfor stupet; om ikke for alltid så for en lengre periode. De klarte å komme seg raskt på bena etter andre verdenskrig (inklusive to byer utslettet etter detonasjon av atombomber) og de klarer seg jo selvfølgelig etter en skarve tsunami og litt "fallout". Men det er ikke til å komme fra at verdensøkonomien, som allerede er spent, kommer til å lide som følge av dette. Forsikringspremiene kommer til å øke for alle siden alle forsikringsselskapene er forsikret hos hverdandre i tilfelle de må erstatte store summer på grunn av naturkatastrofer.

Sneen laver ned, og jeg begynner å bli mektig lei av at denne helvetes vinteren aldri tar slutt. Global oppvarming er det ingen som snakker om lengre, med unntak av noen stakkars fanatikere som maser om vanntemperatur. Jeg husker godt tilbake til jeg gikk på barneskolen hvor vi ble skremt vettet av med lovnader om en ny istid hvis ikke foreldrene våre skjerpet seg og resirkulerte og sluttet å kjøre bil. Ti år etterpå ble vi alle forsøkt skremt livsskitten ut av med lovnader om en global ørken og byer under vann hvis vi ikke resirkulerte og sluttet å kjøre bil. Vel, vannet har ikke steget en centimeter og vinterne er prikk like de mine foreldre opplevde på 50- og 60- tallet. Jeg resirkulerer altså ikke og jeg kommer aldri til å slutte å kjøre bil.

Denne uken har gått altfor fort, men én ting har holdt meg i live: Dragon Age II. Det beste spillet lansert til XBOX360 siden Fallout 3. Det er heroin i elektronisk format, det er helt vilt kult. P.g.a. jobb og trening og dette maset med å "ha et liv" har jeg ikke fått spilt like meget som jeg skulle ønske, men til helgen skal jeg game til øynene blør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar