torsdag 24. juli 2014

Dobbeltmoral i sexkjøpslovgivning

Nedenfor følger teksten som stod i VG+ angående den nye trenden hvor jenter og kvinner (og hvis jeg tolker teksten nedenfor riktig; jenter helt ned i 12 års alderen!) får fullkontakt, happy-ending erotisk vaginalmassasje. Tydeligvis er dette visstnok lovlig. Hvis en mann hadde bedt om "tantrisk, erotisk penismassasje" hadde politiet som kjent ventet utenfor med en pen bot på 25000kr og prikk på rullebladet som registrert sexforbryter. Dobbeltmoral, much? Jeg vurderer sterkt å politianmelde "terapeut" Ingunn Tennbakk for hallikvirksomhet. Jeg er 100 % for at kvinner og menn skal kunne kjøpe seksuelle tjenester av voksne mennesker som frivillig tilbyr slike tjenester, men så lenge sexkjøpsloven er i effekt må vi i alle fall sørge for at loven gjelder både kvinner og menn; ikke bare menn.

Så til teksten (skrevet av Ingunn Saltbones, coypright VG 2014):

Vaginalmassasje, eller dearmoring, som det heter innen den tantriske skolen The New Tantra, kan løse opp spenninger som har satt seg i underlivet som følge av ulike følelsesmessige spenninger, ifølge terapeut Ingunn Tennbakk.
– Vi blir født uten noe forsvarsverk, men etter hvert som vi får ulike negative opplevelser, begynner vi å bygge opp et forsvar i form av spenninger i muskulaturen. Det gjelder også for musklene i underlivet.
Teorien er at ulike følelser setter seg i ulike muskler i underlivet, og at man ved hjelp av trykkpunktsmassasje i vagina kan forløse disse.

Spenninger

Ifølge The New Tantra terapeuten er det spesielt følelser knyttet til seksualitet som setter seg som spenninger i underlivet.
Det kan være at grensene dine har blitt overskredet, at du har hatt sex uten å ha lyst, eller at det rett og slett er følelser av skam knyttet til seksualitet du har blitt påført som følge av oppdragelsen i barndommen.
– Spesielt i 12-13 års alderen er det mange jenter som får en følelse av at sex og kropp er noe skambelagt. Dette setter følbare spenninger i kroppen, sier Tennbakk.

Skal hjelpe sexlivet

Tennbakk startet på en utdannelse innen Alex Wartmans 8 trinns terapeut-utdanning for tre år siden. For ett år siden ble hun også godkjent for å utføre dearmoring på klienter.
Et av målene med behandlingen er at sexlivet skal bli bedre i etterkant.
– Noen har mistet litt av følelsen i underlivet og blitt numne. Behandlingen vil øke følsomheten igjen, og kan også gjøre det mulig for flere å oppleve vaginal orgasme, sier Tennbakk.
Ifølge Tennbakk kan behandlingen også være til hjelp for dem som lider av muskulære krampetilstander i underlivet.
– Men de som har opplevd seksuelle overgrep bør ha gått i terapi for å bearbeide opplevelsene og følelsene først. Jeg jobber kun fysisk og er ikke en samtaleterapeut.

Fra sint knurring til latter

Sår krampegråt, hikst, sinne og krampelatter. Hele spekteret av følelser presser seg frem i kvinnen (48) da VG får overvære en dearmoring.

Etter en innledende massasje av hele kroppen som skal få henne til å slappe av, tar terapeut Ingunn Tennbakk på to sett med svarte hansker utenpå hverandre, smører en olje på fingrene og starter den innvendige massasjen.
– Jeg kjente en skarp smerte som jeg kjenner igjen fra da jeg fødte, sier kvinnen.
Terapeuten legger et hardt press på et sted, og holder helt til spenningen slipper, slik man også gjør i vanlig trykkpunktsmassasje
– Jeg opplevde at hvert punkt ble en emosjonell reise. Da jeg lo startet det egentlig med at jeg kjente på et voldsomt sinne, sier kvinnen.
Andre trykkpunkter får hele kroppen hennes til å riste, og hun gråter sårt.
– Jeg opplevde også at jeg ble redd og kjente på frykt. Det var da jeg begynte å gråte. Jeg opplevde det som at jeg mistet kontrollen, og så var det plutselig som om smerten slapp.
Hun har flere ganger i løpet av livet opplevd at hennes seksuelle grenser har blitt overskredet. Hun ønsket derfor å se om behandlingen kunne hjelpe henne til å gi slipp på emosjonelle spenninger. Etter andre behandling føler hun at mange av spenningene har sluppet taket.
– Jeg opplevde det som en stor befrielse. Det føltes som om noe ble renset ut, jeg føler meg ren og ekte.

– Ikke medisinsk dokumentert

– Vaginalmassasje passer ikke for alle. Spesielt bør de som har vært utsatt for seksuelle overgrep være svært forsiktige, sier psykolog Rikke Pristed.
Vaginalmassasje er fortsatt en ganske kontroversiell behandling, understreker Pristed.
Spesielt understreker hun hvor viktig det er at det er en godt utdannet terapeut, som veiledes på de etiske retningslinjene.
– Dette er et område hvor man kommer ekstremt tett på pasienten, og derfor krever det en særlig stor integritet og fintfølelse.
– Her står man bokstavelig talt med hånden inne i noens underliv og det gjør det desto mer risikofylt, sier Pristed.
Pristed, som er psykolog, sexolog og lektor ved Universitetet i Agder, mener likevel behandlingen kan passe for noen og sier det er en kjent sammenheng mellom muskulære spenninger og følelser.
Pensjonert overlege og professor i gynekologi Britt Ingjerd Nesheim, mener det er logisk at det kan sette seg muskulære spenninger også i underlivet.
– Vi vet at spenninger setter seg i muskulatur, og det er ganske velkjent at kvinner også kan ha spenninger i underlivet, sier Nesheim.
Nesheim understreker at det ikke er medisinsk dokumentert hvorvidt trykkpunkt-massasje i underlivet kan hjelpe til med å forløse følelser som har satt seg muskulært.
– Så om denne behandlingen virker vet jeg ikke, sier Nesheim.

1 kommentar:

  1. Hei,

    For å oppklare noen missforståelser: Behandlingene jeg gjør tilbys ikke til personer under 18 år og avsluttes ikke med "happy ending". "Happy ending", eller orgasme på klitoris, drenerer kroppen for energi og er ikke en del av den tantraen jeg praktiserer.
    Behandlingene mine tilbys til kvinner som sliter med nedsatt sexuell lyst. Ja, de kan betraktes som på kanten av det som er lovlig i følge sedelighetsloven - dette er en risiko jeg er villig til å ta for og kunne hjelpe kvinner som sliter med smerter og nummenhet. Ønske er å hjelpe mensker til bedre intime forhold og mer nytelse. Jeg er glad i jobben min.

    SvarSlett